10 Şubat 2016 Çarşamba

C# Klavyeden Veri Okuma - Değişkenlerle İlgili Örnekler

C# Klavyeden Veri Okuma - Değişkenlerle İlgili Örnekler

Merhaba arkadaşlar, derslerime kadlığım yerden hızlıca bir şekilde devam ediyorum. Bugünkü dersimde öğrendiğimiz değişkenlerle ilgili örnekler yapacağız ve klavyeden girdiğimiz verileri değişkenlere nasıl atacağımızı öğreneceğiz.

Eğer değişkenlerle ilgili anlaşılmayan noktalar varsa, size tavsiyem C# Değişkenler konusunu iyice tekrar etmeniz ve bu dersi çok iyi anlamaya çalışmanızdır.

Lafı daha fazla uzatmadan hızlıca dersimize geçelim. İlk aşamada uygulamamıza klavyeden gireceğimiz değerleri değişkenlere atamasını söyleyeceğiz. Yapacağımız uygulama basitçe bizden bir metinsel ifade isteyecek ve bu metinsel ifadeyi daha sonra ekrana yazdıracaktır. Hemen boş bir Console Projesi açıp uygulamamızı yazmaya geçelim. Projenize istediğiniz bir adı verebilirsiniz fakat daha sonra dönüp baktığınızda ne yaptığınızı anlamak için mantıklı adlar vermenizi öneririm.

  • Projemizi de oluşturduğumuza göre artık kodlamaya başlayabiliriz.
  • İlk önce değişken tanıtacağım ve bu değişkene klavyeden okuduğum değeri atayacağım, ve bu değişkeni ekrana yazdıracağım.
Bu aşamalar için aşağıdaki kodları yazıyorum.


// değişkene bir değer atanmadığı takdirde null olarak tanımlanır.
  string girilecekMetin;
 
  Console.WriteLine("Metin Giriniz, Girdiğiniz Metin Değişkene Atanacaktır.");
  
  girilecekMetin = Console.ReadLine();
 
  Console.WriteLine("Girdiğiniz Metin : " + girilecekMetin);
  Console.ReadKey();


Kodları yazıp çalıştırdığım da ise karşıma çıkan ekran şu şekilde olacaktır.

Metotlarımıza bakacak olursak;
  • ReadLine(); Bu metot çalıştığı andan itibaren klavyeden girilen değerleri okumaya başlar ve Enter' a basıldığında ise bu değerleri değişkene atar.
  • WriteLine(); metodu içerisindeki "+" ifadesi ise, birden fazla string ifadeyi ayrı ayrı yazmaktansa tek bir metot içerisinde yazmaya yarar. Yani birden fazla metinsel ifadeyi yazacaksak yanyana "+" ifadesiyle yazabiliriz.
  • ReadKey(); metodu ise, CMD ekranını açık tutabilmek için kullandığım bir metot. Bizim klavyeden bir değer girmemizi beklediği için, CMD ekranını sürekli açık tutacaktır.
Bir string değişkene veri atadık, peki bir int veya bir double değişkene nasıl veri atarız ? Bu sorunun cevabı çok basit, klavyeden aldığımız veri standart olarak string gelmektedir. Biz bu string değeri istediğimiz değişken tipine çevirirsek istediğimiz değişkene veri atayabiliriz. 

Yeni bir örnek yapalım ve bu örnekte, değişkenler tanımlayalım ve bu değişkenlere klavyeden okuğumuz sayıları atayıp bu sayıları birbiriyle toplayalım, çarpalım, bölelim ve çıkaralım. Böylece hem işlemleri nasıl yapacağımızı öğrenebiliriz hem de farklı değişken tiplerine nasıl veri atarız görebiliriz.

Hiç vakit kaybetmeden kodlamaya başlayalım.

static void Main(string[] args)
     {
       // sayıları double tanımlıyorum çünkü, bölme işleminin sonucu ondalıklı sayı olabilir.
       double sayi1;
       double sayi2;
       double sonuc;
 
       Console.WriteLine("İlk Sayıyı Giriniz :");
       sayi1 = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
 
       Console.WriteLine("İkinci Sayıyı Giriniz :");
       sayi2 = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
 
       sonuc = sayi1 + sayi2;
       Console.WriteLine("Sayıların Toplamı :" + sonuc);
 
       sonuc = sayi1 - sayi2;
       Console.WriteLine("Sayıların Çıkarımı :" + sonuc);
 
       sonuc = sayi1 * sayi2;
       Console.WriteLine("Sayıların Çarpımı :" + sonuc);
 
       sonuc = sayi1 / sayi2;
       Console.WriteLine("Sayıların Bölümü :" + sonuc);
 
       Console.ReadKey();
 
        }

Kodu inceleyecek olursak;

  • Conver.ToInt32(); metodu içerisinde bulunan veriyi türü ne olursa olsun int' e çevirmeye yarar. Aynı şekilde tüm değişken tiplerini tüm değişken tiplerine dönüştürebiliriz.
  • Değişkenleri double tanımlamamın sebebi sonucun da double gözükmesini istememden kaynaklanıyor. Böylece işlemlerimin sonucunda eğer ondalıklı bir değer elde edersem sorunsuz bir şekilde görüntüleyebiliyorum.
Ekran çıktısına bakacak olursak;



Bu şekilde örneklerimizi arttırabiliriz. Hatta biraz kendimizi zorlayıp ve Programlamaya giriş dersindeki bilgileri de ekleyip kendimize basit bir hesap makinesi bile yapabiliriz. Bu noktadan sonrası sizin hayal gücünüze kalmış.

Böylece bir dersin daha sonuna gelmiş bulunuyoruz. Umarım olabildiğince sade bir şekilde açıklayabilmişimdir. Bir sonraki derste görüşmek üzere, şimdilik hoşça kalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder